کربن اکتیو ( زغال فعال ) چیست ؟

کربن اکتیو ( زغال فعال ) چیست ؟

ماده کربنی که به دلیل مساحت داخلی قابل توجه، ساختار پوک و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال‌سازی مجدد سطح و همچنین قیمت پایین در مقایسه با جاذب‌های غیر آلی مانند زئولیت یک ماده منحصربه‌فرد می‌باشد.

بسیاری از مواد مایع و گازها دارای مقادیری مواد ناخواسته و ناخالصی هستند.در برخی موارد این ناخالصی ها شامل میکروب ، باکتری ، مواد سمی و آلوده کننده های دیگر می باشند که باوجود درصد بسیار کم ، عملا شرایط نامطلوبی را ایجاد می کنند، بطوریکه  طعم ، بو ، رنگ  و خواص دیگر را تغییر می دهند. برای رسیدن به شرایط دلخواه  در این

گو نه مایعات و گازها  بایستی ناخالصیها حذف شوند. یکی از بهترین روشهای حذف ناخالصیها  ، حذف آنها به شیوه جذب سطحی می باشد. حتی در بسیاری مواقع تنها شیوه موثر نیز می باشد.زغال فعال یک نوع جاذب قوی با  جذب سطحی فوق العاده می باشد و در هیچ حلال شناخته شده ای حل نمی شود و برجسته ترین مشخصه آن  حذف انتخابی آلاینده هاست و در برخی موارد برای بازیافت مواد نیز بکار می رود.میزان جدب زغال فعال به اندازه ساختار منافذ کربن و توزیع  اندازه منافذ و همچنین اندازه و  شکل مولکولهای آلاینده بستگی دارد.

             ناخالصی ها

شکل مقابل پدیده جذب و ساختار درونی زغال فعال را نشان می دهد.

 

 

کربن فعال  به عنوان یک ماده جاذب ، دارای کاربردهای مهم و حیاتی است . بعد از پیرولیز مواد  سلولزی گیاهی تحت عملیات فعال سازی با بخار آب  قرار گرفته  و بدست می آید.

ساختار درونی کربن فعال

کاربردهای عمده کربن اکتیو در صنایع آب برای از بین بردن رنگ ، بو و مزه غیردلخواه از آب در تصفیه فاضلاب کارخانه ها و در پالایشگاههای گاز برای  شیرین  سازی گاز و در  پتروشیمی  ها و پالایشگاههای نفت ، در خالص سازی داروها و

روغن های خوراکی و صنعتی ، صنایع قند ، صنایع دفاع و درتصفیه هوا و گازها بکار می رود. بازیافت حلالها و مواد شیمیائی نیز از کاربردهای عمده کربن اکتیو است.

با توجه به تنوع مصرف و تنوع مواد اولیه  انواع زیادی با مشخصات خاص کربن فعال تولید می شود که هر کدام برای مصارف خاصی ساخته می شوند.

پدیده جذب در سطوح داخلی سوراخهای کربن اکتیو بدلیل وجود انرژی موازنه نشده ای است که بین اتمهای سطحی و اتمهای داخلی سطوح سوراخها وجود دارد ، می باشد. این انرژی به کمک جاذبه مولکولی واندروالس بر اثر شکسته شده پیوند C-C ایجاد شده است و سطح داخلی سوراخها برای موازنه انرژی مولکولهای ناخالصی را جذب می کنند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.