قطعات گرافیتی و راشیگ رینگ(Raschig Rings )

کربن بی شکل تحت شرایط خاص ( حرارت و فشار ) تبدیل به گرافیت می شود. گرافیت یک آلوتروپ از کربن است که از لایه‌هایی از اتم‌های کربن تشکیل شده‌است و از دگرگونی مواد گیاهی پدید می‌آید. این لایه‌ها خاصیت لغزندگی و چربی به گرافیت می ‏دهند. از این رو گرافیت  به یک ماده معدنی بسیار نرم تبدیل می شود. گرافیت رنگی خاکستری تیره و درخششی فلزی دارد. گرافیت دارای رسانائی حرارتی و الکتریکی زیاد است. در فشار و دماهای خیلی بالا، لایه ‏های کربن به یکدیگر می‏ چسبند و گرافیت به الماس تبدیل می‌شود. این فرایند در واقع نحوه تولید الماس مصنوعی است.

شکل های متبلور کربن یعنی گرافیت و الماس دارای دو ویژگی متفاوت می باشند. گرافیت جزء نرمترین  و الماس جزء سخت ترین مواد می باشد.

کربن ، گرافیت و ترکیب و مخلوط آن‏ها با مواد دیگر، با توجه به خصوصیاتی که می‏ توانند ایجاد کنند، در اکثر صنایع به خصوص صنایع نفت،گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی، پلیمر وغذایی مصرف می ‏شوند.

 

 

محصولات گرافیتی شرکت شیمی پژوهان

1 – شمش‏ ها ، قطعات و گرانول‏های گرافیتی مقاوم به مواد شیمیائی

در بیشتر صنایع شیمیائی از قبیل صنایع پتروشیمی ، پالایشگاه ، کارخانجات اسید سازی ، نیاز به استفاده از گرافیت در محیط واکنش می باشد. این نوع گرافیت‏ها بعنوان کاتالیست و یا پایه کاتالیست بکاررفته و سطح تماس زیادی را ایجاد می کنند که باعث افزایش سرعت واکنش‏ها می شوند.

گرافیت‏ های مقاوم به مواد شیمیائی،  بصورت بلوک  جهت نصب در دیواره راکتورها یا کوره ها ، بصورت کلوخه (توده‏ای)  جهت شناورسازی و همچنین بصورت استوانه یا حلقه‏ هایی به ابعاد مختلف تحت عنوان Raschig Rings   ساخته می‏شوند.

میزان خلوص کربن در شمش‏های گرافیتی مقاوم به مواد شیمیائی تولید شده در شرکت شیمی پژوهان حدود   90 %  تا 9/99 %   است. این نوع گرافیت، در محیط‏ های اسیدی قوی و بازی قوی(pH=1-14 ) مقاوم هستند.

شرکت شیمی پژوهان گرافیت‏ های مقاوم به مواد شیمیائی را بصورت سفارشی تولید کرده و در برخی موارد نیز موفق به مشابه سازی نمونه‏ های خارجی آن‏ها شده است.

 این شرکت آماده ارائه هرگونه مشاوره در انتخاب نوع گرافیت مورد نیاز صنایع مصرف کننده این کالا می ‏باشد.

جدول 1- مشخصات گرافیت‏های مقاوم به مواد شیمیائی شرکت شیمی پژوهان

 

 

2 – شمش‏ های گرافیتی مقاوم به حرارت

در بعضی از صنایع که در آن‏ها گازهای خورنده و یا گازهای با حرارت بالا مورد استفاده قرار می‏گیرد، خطوط انتقال و یا دیواره تجهیزات از جنس کربن و گرافیت انتخاب می ‏شوند.

شرکت شیمی پژوهان،  شمش‏ های گرافیتی مقاوم به حرارت را بر اساس سفارش با ابعاد و ضخامت‏های مختلف تولید می ‏کند. وزن مخصوص بالای این قطعات و شمش‏ ها باعث انتقال حرارت سریع می شود. همچنین شکل دانه های گرافیت در این قطعات و شمش‏ ها بصورت غیر پولکی می باشد و توسط پرس ایزواستاتیک شکل داده شده است و ورقه های میکروسکوپی در گرافیت جهت دار نمی باشند. پیوند موجود در این نوع پوشش‏ها بیشتر از نوع کربن گرافیت و کربن کربن می باشد.

جدول 3- مشخصات شمش گرافیتی مقاوم به حرارت تولیدی شرکت شیمی پژوهان

 

3 – قطعات پرکن Raschig Rings کربنی و گرافیتی

حلقه یا استوانه‏ های پرکننده موسوم به Raschig Rings  در برج‏ هایی که فاز مایع با فازگاز در تماس مداوم با یکدیگر هستند برای ایجاد سطح تماس زیاد بین دو فاز استفاده می شود. قطعات پرکن Raschig Rings  در واکنش شرکت نمی ‏کنند و فقط سطح تماس و زمان تماس دو فاز را جهت بالا بردن راندمان واکنش، زیادتر می‏ کنند.

حلقه‏ های  Raschig Rings کربن و گرافیتی بعنوان پر کننده‏ های مخازن، برج‏ های جذب و تقطیر در واحدهای نفت و گاز و برج‏های تغلیظ کننده اسید و باز استفاده می شوند.

شرکت شیمی پژوهان قطعات پرکن گرافیتی به شکل‏ها و اندازه های مختلف استوانه‏ای و نیمه استوانه‏ ای، چهار گوش و چند ضلعی تولید و عرضه می نمایید.

 قطعات پرکن کربن و گرافیتی به قطر داخلی تا 90  mm   و ارتفاع  تا 200mm    قابل تولید می باشند . همچنین اشکال خاص نیز در صورت سفارش تولید می شوند.

 جدول 2- مشخصات Raschig Rings  شرکت شیمی پژوهان

 

4 – شمش‏ های گرافیتی و متال گرافیت جریانی

جاروبک‏ های کربن و گرافیت در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها ، جهت تامین جریان الکتریکی در زمان تماس بین مدار بیرونی و سیم پیچ بکار می روند. خصوصیات شمش‏ های جریانی مورد استفاده درجاروبک به شرح زیر است،

  • هادی جریان الکتریسیته
  • مقاومت الکتریکی پائین
  • استحکام مکانیکی در برخورد با سطح تعویض گر
  • عدم ایجاد جرقه
  • عدم ایجاد سایش و اصطکاک

شرکت شیمی پژوهان شمش‏ های جریانی را در سه گروه تولید می کند:

  • شمش‏ هایی که دارای پیوند کربن گرافیت هستند از نوع G و FT ( شمش‏ های پیوند کربن گرافیت معمولا در جاروبک‏ هایی که دارای سرعت ( دور ) پائین و جریان پائین هستند بکار میروند.
  • شمش‏ هایی که دارای پیوند رزین گرافیت هستند از نوع SHB و NF
  • شمش‏ های متال – گرافیت ( بر اساس سفارش و با انواع فلزات مس گرافیت ، آلومینیوم گرافیت و با درصدهای مختلف. )